tisdag 31 december 2013

Tjänstepension / Avtalspension

Min Tjänstepension (Avtalspension för statsanställda) var ett sorgligt kapitel, då jag startade 1998 så var det fonden Contura tror jag den hette som gick mycket bra, och där la jag hälften av mitt sparande, och andra hälften i nån blandfond om jag minns rätt..

Contura var en IT fond, och som ni alla vet så kraschade den ordentligt år 2000.

När jag började ta tag i mitt sparande 2010 så letade jag upp mina pensioner och såg då en mindre trevlig syn.
Min tjänstepension låg på 20% plus under de senaste 10 åren och Contura låg på MINUS -60%, jaja jag hade i alla fall följt inflationen, så inte en total katastrof.

Jag hade lagt mitt sparande i Swedbank, och det finns ju inte så många fonder att välja mellan, i tjänstepensionen.

Jag har skapat en strategi där jag för det mesta ligger i olika indexfonder, Svenska, USA, Asien, Kina och på senaste tiden även en Europa indexfond.

Jag "säkrar" även upp kapitalet med att hoppa in i en Svensk räntefond och en Företagsobligationsfond när det verkar vara makroekonomiska otrevligheter på gång, tex så bytte jag hälften av aktiefonderna till de 2 räntefonderna inför USA's senaste budgetmöte i December (har efter mötet gått all-in i aktiefonder igen).

Denna strategi leder till att det inte gick lika bra som index under 2013, men borde kunna rädda mig för  de större nedgångarna, och då borde det vara en vinnande strategi i längden.

2011-12-31 var värdet 157884 kr och inklusive insättningen så steg värdet 19,3% under 2012, och sedan  20,5% 2013.

Drömmen är att klara 10-15% värdeökning inklusive insättningen, Detta leder till ett pensionstillskott på upp till  ca 8600 kr/ månad i 10 år efter 30% skatt när jag går i pension.

Det ser bra ut än så länge, men vi får se hur jag klarar framtida sämre börsår.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar