måndag 9 december 2013

Mitt PPM sparande

Mitt PPM sparande har varit en katastrof, jag har chansat hit och dit, men hinner aldrig hoppa av en vinstfond innan just den har rasat och nästan hela vinsten är borta igen.

Senast var jag inne med 50-60% i Japanfonder i våras då jag bestämde mig för att gå "all in", och jag skulle sälja när jag gjort 15%..... när jag nådde +21% och allt ser bra ut och inte säljer jag, vad händer, jo så klart rasade allt och jag hoppade av den fonden igen.......

Jag har under mitt letande i bloggosfären hittat en taktik som nämnts på flera ställen och inte kommer ta så mycket tid i anspråk, och det är en aktiefond samt en räntefond fördelat enligt 70-30 metoden.

Jag låter mina pengar ligga i Didner & Gerge Småbolag 70% och Spiltan Räntefond Sverige till 30%.

Jag kollar upp fördelningen minst varje månad, och om fördelningen ändrat sig mer än 2%, tex till 72-28 eller 68-32 så gör jag ett nytt byte till fördelningen 70-30 igen.

Vi får se hur det går

1 kommentar:

  1. Haha, låter som min egen ppm-utveckling.
    strategin låter intressant, jag får nog se om jag kan hitta mer info om den.
    lycka till med sparandet.

    SvaraRadera