lördag 14 december 2013

Diversifiering

Eftersom jag letar bolag på mitt sätt, så måste jag sprida riskerna lite mer för att minska risken att ett eller flera bolag visar sig vara felplaceringar.

Jag vill ha bolag från många olika branscher, men det kan ibland vara svårt att precisera vilken bransch ett företag tillhör då de ofta är inblandade i flera olika.

Jag försöker dela in dem efter dessa, och så får vi se om det blir ändringar i framtiden.

Bank, Finans & Fastighet
Bemanningsföretag & Konsulter
Bygg & Fastighet
Energi, Olja & Gas
Flyg och Försvarsindustri
Försäkringsbolag
Gruvor & Råvaror
Hälsovård, Läkemedel, Medicinteknik
Investmentbolag
Konsumentprodukter, Dagligvaror & Sällanköpsvaror
Spel & Betting
Säkerhet & Bevakning, Värdehantering
Telekom
Tobak
Verkstad & Industrivaror


Sedan finns det några områden som jag inte riktigt vet hur jag skall definiera, om de skall ingå tillsammans med någon bransch i listan, eller skall de vara i en egen bransch.

Till exempel, företag som är inblandade inom TV, Film eller media, (Kanske tillsammans med Telekom),
samt IT företagen, men det skiljer mycket mellan Google och Apple och Amazon.

Jag tror denna lista kommer att ändras i framtiden, men hur eller när vet jag ej.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar