måndag 9 december 2013

Målet för mitt sparande

Målet med mitt sparande är att utöka min framtida pension så att jag förhoppningsvis har lika mycket ut i handen som jag har i slutlön.

Med andra ord, jag vill skörda mina pengaträd som jag under tiden skall sköta om med mycket kärlek och en del tillförda pengar.

Eftersom man inte kan vara säker på att man blir pensionär, så tar jag 2 semesterresor till varmare breddgrader varje år då jag lever det liv jag skulle vilja, dvs jag tittar inte på klockan, äter när jag vill, sover när jag vill, och har inga direkta planer för nästa dag.

Jag tog inte tag i mitt sparande förrän under 2011, så jag hinner inte skapa ett sparande som ger mig friheten att sluta jobba, då jag har för få år kvar, om det inte kommer in oväntade pengar från någon spelvinst det vill säga. (Om bara någon informerat mig om utdelningsinvestering för 10-20 år sedan.....)

Jag skall försöka nå dit med att ha koll på min tjänstepension, mitt Individuella Pensions Sparande (IPS) samt mitt privata sparande i utdelningsaktier.

Mitt PPM sparande har varit misslyckat och kommer inte ge någon större summa.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar