söndag 4 januari 2015

Tjänstepension / Avtalspension 2014

Min Tjänstepension (Avtalspension för oss landstingsanställda) finns i Swedbank, och det finns ju inte så många fonder att välja mellan för just tjänstepensionen.

Jag har fortsatt min strategi där jag för det mesta ligger i olika indexfonder, Svenska, USA, Asien och Kina, men har lagt en del även i en Teknologifond. har haft en mindre summa i de Svenska fonderna, samt i Teknologifonden, då jag trodde på dollarökningen redan i våras.

Jag kommer öka delen till de Svenska fonderna nu i vår, och troligen minska USA fonden när/om USA börjar höja räntorna.

Dollarna kommer stiga i värde, men USA aktierna minska, vilket kan leda till att Asien och Kina fonderna kan gå bra senare i år.

När det sedan verkar vara makroekonomiska otrevligheter på gång, så "säkrar" jag även upp kapitalet med att flytta en större andel till någon Svensk räntefond, där Swedbank Robur har några olika, men ingen så bra/säker som Spiltan Räntefond utan alla har större volatilitet.

Under 2014 har jag legat med 95% i aktiefonderna hela tiden.

Denna strategi har gått mycket bra under 2014, mycket tack vare att Asien och USA fonderna tjänat på dollaruppgången, men ledde till att det inte gick lika bra som index under 2013, men borde kunna rädda mig för  de större nedgångarna, och då borde det vara en vinnande strategi i längden.

2011-12-31 var värdet 157884 kr och inklusive de årliga insättningarna så steg värdet 19,3% under 2012, och sedan  20,5% 2013 och nu under 2014 blev det en ökning med 29,9%, vilket ger ett medelvärde på 23,2% (säger inte mycket, då man inte kunnat misslyckas dessa 3 år).

Drömmen är att klara 10-15% värdeökning inklusive insättningen, Detta leder till ett pensionstillskott på mellan ca 5920 och 10500 kr/ månad i 10 år efter 30% skatt om jag går i pension vid 65 års ålder.

För jämförelse (orealistikt, jag vet!) kan sägas att en 20% snittökning hade gett ungefär 18 000 i månaden efter skatt, vilket bara visar att det kan löna sig ordentligt att lägga lite energi på fondbyten för att försöka stoppa nedgångar när de kommer.


Det ser bra ut än så länge, men vi får se hur jag klarar framtida sämre börsår.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar