lördag 11 januari 2014

IPS, Individuellt Pensionssparande

Mitt enda sparande i yngre år var att jag skickade 200 kr i månaden till ett IPS konto.
Hade de pengarna inte varit låsta där så hade jag troligen använt dem, men nu finns de där så jag får försöka göra något av dem.

I dag skulle jag aldrig spara på ett IPS konto, utan jag vill ha full kontroll på när jag kan ta ut pengarna om behovet skulle uppstå, samt jag vill inte ha 30% skatt när jag tar ut pengarna.

Detta sparande låg i alla fall i fonder som hade gått upp ca 3-5% årligen, men förra året köpte jag SAS aktier för alltihop.
Dessa aktier har jag nu sålt med en vinst på 123%  (men hade hoppats på betydligt mer).

Min strategi här blir lite annorlunda, jag tänker ha 2 utdelningspapper, Awilco Drilling och ETF'en PIMCO High Income Fund, men sedan satsa alla utdelningar i aktie och räntefonder och då med kvartalsvis köp.

Jag tänkte variera aktie- och räntedelen beroende på hur jag tycker att marknaden ser ut,
80-50% i aktiefond och 20-50% i räntefonder.

Jag tänkte troligen använda mig av Spiltan Aktiefond Investmentbolag och Didner & Gerge småbolag/Aktiebolag (ev andra fonder kan användas) som aktiefonder och sedan Atlant Stability och Spiltan Räntefond Sverige (50/50) som "räntefond".

Jag hoppas att aktien och ETF'n kan hålla sin utdelning i alla fall i 2 år, sedan får vi se hur det blir med fördelningen av värdepapper på kontot.

Värdet på mitt IPS konto är idag 140111  = 127 289 kr


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar